Reklama

U św. Pawła w Obrazowie

W ogłoszonym przez Ojca Świętego Benedykta XVI Roku św. Pawła Apostoła pragniemy zaprezentować na łamach naszej edycji miejsca związane z Apostołem Narodów tytułem kościoła, któremu św. Paweł patronuje. W poprzednim miesiącu prezentowaliśmy sandomierski kościół pw. Nawrócenia św. Pawła Apostoła, a obecnie przedstawiamy kościół i parafię w podsandomierskim Obrazowie, w którym św. Paweł razem ze św. Piotrem na malownicze okolice spoglądają

Niedziela sandomierska 9/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O początkach parafii w Obrazowie różne krążą opinie: wg niektórych Obrazów był jedna z czterech pierwszych w archidiakonacie sandomierskim i już w XI w. istniał jako parafia, chociaż niektórzy datują jej powstanie na rok 1254. O najdawniejszych czasach wiele zapisków nie ma, a malownicze lessowe wzniesienia zazdrośnie strzegą tajemnicy zamierzchłej przeszłości. Kodeks Małopolski podaje o pobycie w Obrazowie księcia sandomierskiego i krakowskiego Bolesława, który tutaj w 1256 r. przywilej dla Skaryszewa wydał - to dla historyków dowód, że w związku z tym musiał istnieć już tutaj kościół albo dwór godny księcia. Sandomierski kanonik Jan Długosz przekazał, że kolatorem drewnianego kościoła w Obrazowie był biskup krakowski, więc wiadomo, że pierwotnie stał tutaj kościół drewniany, który w 1531 r. został zastąpiony nową, także drewnianą świątynią. Data jej konsekracji jest bardzo precyzyjna - 2 lipca 1531 r. - i prawie trzy wieki w Obrazowie służyła wiernym, bo dopiero w 1760 r. uległa zniszczeniu. Z tej drewnianej świątyni pochodzi znajdujący się w Muzeum Diecezjalnym renesansowy obraz z XVI w. „Boże Narodzenie”,
A potem historia Obrazowa pisała swoje dzieje obecnym już kościołem, którego budowę zainicjował ówczesny proboszcz ks. Andrzej Potocki. Rozpoczętą przez niego dzieło dokończyli w 1782 r. księża Głogowski i Olechowski, jednakże dopiero w 1804 r. konsekrował go lubelski sufragan bp Jan Kanty Lenczewski. Usadowiony na skraju lessowego wąwozu kościół malowniczo wpisuje się w sadowniczy krajobraz i stanowi charakterystyczny znak architektoniczny Obrazowa. Historycy sztuki klasyfikują go do grupy kościołów późnego baroku, budowanych na terenie województw kieleckiego i lubelskiego w II poł. XVIII w. Jest to typ kościoła z fasadą bezwieżową, bryłę ma skromną, ale smukłą i zwartą. Fasada zachodnia - jak przystało na budowlę barokową - zwieńczona jest wolutowym szczytem. Wnętrze jednonawowe, trójprzęsłowe (czwarte nakrywa chór) o żaglastym sklepieniu, bogato wyposażone w rokokowe ołtarze.
Centralne miejsce prezbiterium wypełnia pięknie rzeźbiony, duży krzyż zawieszony w płytkiej, prostokątnej niszy. Znakomicie wkomponowany w wielobocznie zamknięte prezbiterium ołtarz główny upiększają rzeźby stojące na jego brzegach. Jedna z nich to św. Paweł, a druga św. Piotr. W zwieńczeniu ołtarza głównego ustawiona jest wielopostaciowa rzeźba: Trójca Święta adorowana przez anioły. Wystrój wnętrza uzupełniają ambona, chór muzyczny i ołtarze boczne, których jest cztery - można na nich dostrzec dobrej klasy rzeźby, wykonane prawdopodobnie w latach 70. i 80. XVIII stulecia przez warsztat sandomierski. Interesująco wygląda również chór muzyczny o falistej linii. Na jego parapecie ustawione zostały cztery rokokowe rzeźby - alegoryczne postacie kobiece - pomalowane w złotej tonacji. Ambona natomiast utrzymana jest w późnobarokowym charakterze.
Od 2004 r. bogatą historię Obrazowa zapisuje razem z parafianami ks. prałat Mieczysław Murawski, który jak na poprzednich parafiach, tak i tutaj, w pracach nie ustaje. Wymieniono w kościele całą elektryczność, okna zmieniono na aluminiowe, pomalowano dach, zmieniono nagłośnienie, zakupiono 10 nowych ławek. To wszystko dzięki wielkiej ofiarności ludzi - co podkreśla z dumą i radością ks. Murawski - marząc o nowych witrażach w kościele, o wyremontowaniu pozostałych rzeczy, odnowieniu barokowych figur, zmianie wystroju prezbiterium. W Obrazowie wydaje też parafialną gazetkę, której ukazało się już 203 numery i co roku zabiera chętnych na podbój świata: Obrazów był już we Włoszech, we Francji, w tym roku jadą do Fatimy - zupełnie jak św. Paweł, ich Patron spoglądający na Obrazów z prezbiterium świątyni. Ksiądz Proboszcz docenia rolę prasy katolickiej. Jak sam mówi, niesprzedane egzemplarze „Niedzieli” i innej prasy katolickiej: „rozdaję w kościele, niech czytają, niech dociera do nich pozytywny przekaz i katolickie media niech kreują w Obrazowie lepszą wizję naszej rzeczywistości”. No i jak tu nie pojechać do Obrazowa, nie pokłonić się św. Pawłowi, nie napisać o wielkiej dobroci, gościnności i życzliwości Księdza Proboszcza? Niemożliwe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka sakralna poprawia zdrowie mózgu - twierdzą naukowcy

2025-11-22 07:44

[ TEMATY ]

muzyka sakralna

poprawia

zdrowie mózgu

Vatican Media

Armeński chór Saghmoserkou

Armeński chór Saghmoserkou

Kto śpiewa, dwa razy się modli – to zdanie przypisywane św. Augustynowi dziś zyskuje nowe znaczenie. Najnowsze badania z Kanady pokazują, że muzyka – a zwłaszcza sakralna – może realnie wspierać zdrowie mózgu i zmniejszać ryzyko chorób takich jak Alzheimer.

Podziel się cytatem – wyjaśnia dr Kathlyn Gan, neurobiolog z Uniwersytetu w Toronto, cytowana przez „The B.C. Catholic”
CZYTAJ DALEJ

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

Obchody ku czci św. Cecylii w Toruniu

2025-11-22 13:21

Ewa Melerska

Jubileusz muzyków kościelnych odbył się w toruńskiej katedrze 22.11.2025

W obchodach ku czci św. Cecylii udział wzięli: chóry, organiści, kantorzy, dyrygenci i liderzy zespołów, śpiewacy oraz muzycy, którzy na co dzień posługują swoim śpiewem i grą w kościołach naszej diecezji. Wszystkich na uroczystości zaprosił ks. Maciej Kępczyński, przewodniczący Komisji Muzyki Kościelnej Diecezji Toruńskiej oraz dyrektor Studium Muzyki Kościelnej Diecezji Toruńskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję