Z okazji wspomnienia św. Cecylii - patronki muzyków, chórzystów i organistów 22 listopada w seminaryjnym kościele odbył się koncert muzyki organowej wielkich mistrzów. W programie znalazły się utwory francuskich, niemieckich i włoskich twórców od XVII do XX w.: Giovanniego de Maque´a, Jeana Guilaina, Jerzego Fryderyka Haendela, Johana Sebastiana Bacha, Felixa Mendelssohna, Charlesa Gounoda, Johannesa Brahmsa, Franciszka Schuberta i Louisa Vierne´a. Wykonawcami byli uczniowie z klasy Sławomira Kamińskiego, adiunkta II stopnia Akademii Muzycznej w Poznaniu: Marek Wierzbicki, Szymon Tritt, Robert Napieralski i Ewa Strelczuk.
Prezentowane podczas koncertu utwory J. Guilaina, przedstawiciela licznego grona kompozytorów francuskich okresu baroku piszących utwory na organy, ukazywały wyraźnie charakter kontemplacyjny o delikatnym brzmieniu. Kolejne prezentowane utwory to Toccata i fuga d-moll BMW 565 J. S. Bacha - mistrza niemieckiego baroku, która jest utworem niezwykle trudnym, ale jednocześnie bardzo pięknym, wykorzystującym elementy echa oraz fragmenty majestatyczne. Ch. Gounod, mistrz opery francuskiej doby romantyzmu - to kolejny twórca. Przeszedł on do historii muzyki tworząc m.in. przepiękną melodię do preludium C-Dur J. S. Bacha, która z biegiem czasu, po dodaniu tekstu modlitwy Ave Maria, stała się jedną z najbardziej znanych i cenionych melodii na świecie. Utwór ten podczas koncertu został wykonany przez dwóch organistów.
Okres romantyzmu to czas rozwoju wirtuozerii instrumentalnej. Wykonawcy tamtego okresu podczas swoich koncertów popisywali się swoim kunsztem i perfekcją, a kompozytorzy pisali utwory najeżone trudnościami technicznymi, które stanowiły wyzwanie dla wykonawców. Prezentowane Preludium g-moll J. Brahmsa to właśnie przykład wirtuozowskiego utworu utrzymanego w szybkim tempie i popisowym charakterze.
Przełom XIX i XX w. to na gruncie muzyki organowej rozwój tzw. symfonii organowej - kilkuczęściowego, monumentalnego dzieła pokazującego wielkie bogactwo kolorystyczne i dynamiczne organów. Największym mistrzem tej symfonii był L. Vierne, który napisał ich sześć. Podczas koncertu wykonano finał z pierwszej symfonii organowej. Jest to muzyka radosna, pełna blasku, wręcz tryumfalna, doskonale ukazująca mistrzostwo Vierne´a w rozwoju narracji muzycznej, prowadzącej do fenomenalnej, niezwykle efektownej kulminacji.
Jest symbolem jedności, solidarności i pokoju. Betlejemskie Światło pokoju rozbłysło na Jasnej Górze. Tradycyjnie przekazali je harcerze ze Związku Harcerstwa Polskiego podczas Eucharystii w Kaplicy Matki Bożej. Płomień z Groty Narodzenia Jezusa rozpocznie swoją „sztafetę” po okolicznych miejscowościach. Wydarzeniu towarzyszy hasło i zachęta „Pielęgnuj dobro w sobie”. Mszę św. poprzedziło spotkanie w Bastionie św. Barbary i przełamanie się jasnogórskim opłatkiem.
W Grocie Narodzenia Pańskiego w Betlejem płonie wieczny ogień. To właśnie od niego, co roku, odpala się świeczkę, której płomień niesiony przez skautów w wielkiej sztafecie obiega świat. Na Jasnej Górze Płomień odebrał o. Jan Poteralski, kapelan Związku Harcerstwa Polskiego w Częstochowie.
Świąteczne swetry od lat są symbolem grudniowej atmosfery, ciepła rodzinnego domu i wszystkiego, co kojarzy się z wyjątkowym klimatem Bożego Narodzenia. To nie tylko zabawny dodatek, ale również element świątecznej tradycji noszony podczas spotkań rodzinnych, pracy, szkolnych wigilii czy domowych seansów filmowych. Ubrania z motywem Świąt łączą wygodę, humor i odrobinę nostalgii, przez co stały się obowiązkową częścią zimowej garderoby.
Moda na świąteczne swetry wraca każdego roku, ponieważ jest naturalną odpowiedzią na potrzebę ciepła, radości i wspólnej zabawy. To jeden z niewielu elementów ubioru, który dosłownie zmienia atmosferę w domu lub pracy – wprowadza swobodę, tworzy nastrój bliskości i podkreśla wyjątkowość grudniowego czasu. Popularność swetrów rośnie również dzięki temu, że łatwo dopasować je do różnych okoliczności: mogą być zabawnym akcentem na imprezie firmowej, klimatycznym strojem na rodzinne spotkanie czy częścią pamiątkowych zdjęć.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.